transparant copy  PENTALPHA
 
R.W. van de Ven  

Mijn vader (Soerabaia 1932 - Gemert 2010) was KLu-militair. November 1954 vertrok hij met de Ms. Mataram vanuit Tandjong Priok (Djakarta) naar Nederland en arriveerde op 19 december voor het eerst in het vaderland (Rotterdam). Pas 36  jaar later, in 1990, zou hij voor het eerst weer teruggaan naar zijn geboorteland, evenals in 1997, 1998 en 2009.
Reeds op 30 maart 1955 begon hij zijn militaire loopbaan in Nijmegen (Commando Luchtvaart Troepen, gen. Snijderskazerne).  In de loop van 1956 kwam hij op Volkel terecht.  Hij is van ca. 1956 tot 1-11-1987 vrijwel continu op deze Brabantse vliegbasis geplaatst geweest.
Op deze 'tactische' luchtmachtbasis  is hij in de "bewapening" werkzaam geweest in het 311 SQN, 312 SQN, 313 SQN en het B&E SQN. Na zijn overlijden in 2010 zijn behalve uit zijn verre Indische verleden in Malang, Bandoeng en Batavia, diverse kiekjes boven water gekomen uit zijn Volkelse periode. Het zijn vaak zelf geschoten plaatjes uit ongemakkelijke hoeken, mogelijk omdat het niet altijd was toegestaan om foto's te maken. Mogelijk zijn sommige foto's door naaste collega's gemaakt.

De zwart-wit foto's uit de jaren 50 zijn doorgaans wat 'ruw' van karakter en onscherp. Mogelijk geschoten met een Agfa Clack, de foto's uit de jaren 60 en 70 met een Minolta kleinbeeld, voorzover nu nog viel te achterhalen Vaak betreft het ook beelden van 'rotations' en 'weapon-meets'  naar Duitsland, Frankrijk en Italië die in zijn albums vermengd werden met officiële foto's van de Sectie Fotodienst, en foto's van alledaagse werkzaamheden aan de 'lijn'.

Weggooien van deze kiekjes was eigenlijk zonde. Alvorens de foto's uiteindelijk toch weg te doen, zijn er van zijn nagelaten foto's scans gemaakt uit een episode waarin er op Volkel nog T33's, F84's en F104's waren gestationeerd en die nu als de periode van de Koude Oorlog geboekstaafd staat. Hieronder een selectie, een interessant inkijkje.






VOLKEL IN ANSICHTKAARTEN

 
Hoofdpoort Vliegbasis Volkel, Zeelandsedijk richting Uden.
Hier is ook (na grondige verbouwing) de huidige hoofdingang.
   Hartelijke groet van de Vliegbasis Volkel. Protestants centrum "De Break"
 
Lockheed T33 Shooting star, Trainer / Manschappen Cantine / Entree / Hoofdpoort / Manschappen Cantine en bioscoop   Legeringsgebouwen / Manschappen Cantine / Hoofdwacht / Hoofdgebouw LuA / Lockheed T33 Shooting Star Trainer


VOLKEL JAREN 50-60

Hieronder een greep uit de midden jaren 50 opnames van de vliegbasis Volkel uit de (figuurlijke) djatihouten kist. De basis bestond toen amper 15 jaar. Merk op dat er nog F84 Thunderjets staan, de voorlopers van de latere F84F Thunderstreaks. De toestellen stonden toen nog in weer en wind, de huidige betonnen bunkers zouden pas in de jaren 70 ten tijde van de Starfighter worden gebouwd. 

Vòòr 11-12-1961, want toen stortte deze F84 P-156 neer.  3e van rechts R.W. van de Ven
 
     
 
    313 SQN lijn
 
 F84F standby, 312 SQN lijn    F84F van het Dashfour stuntteam
 
 RF 84F Thunderflash 306 SQN (Laarbruch)    
 
 Inschieten F84F (Laarbruch) - 1956    Inschieten F84 (Laarbruch) - 1956
 
Pre-flight F84F (Dashfour F84F)    Rustpauze bij het inschieten (Laarbruch) - 1956
 
 
 
 Laarbruch   Laarbruch
 
 Cuba-batterij 1956 (oefening "Guest")    F84G Thunderjet (313 SQN)
 
Munitie laden bij een F84F Thunderstreak door de bewapeningsmonteurs R.W. van de Ven en D. Godding.

De linkerfoto staat ook afgebeeld in 'Gestaag gespannen 50 jaar Vliegbasis Volkel' (2000), p 113.         
 
        Laden 250 patronen .50

 

     
             311 lijn



 
 
    311 SQN Lijn
 
Menukaart O.O. Korpsmaaltijd 1 juli 1965. De menusamentelling heeft een sterk Indisch karakter. Had de chefkok van vlb. Volkel in 1965 wellicht Indische roots?   Soerat Makan O.O. Korpsmaaltijd 30 juni 1967. Ook hier een onmiskenbaar Indisch menu.
 
Op 28-11-1960 crashte een F84 (P-298) tegen de nabijgelegen boerderij van de fam. Bongers. De 4 KLU-militairen die door snel optreden een begin van brand wisten te voorkomen werden op 13-1-1961 in de Volkelse brandweerkazerne door de burgemeester van Zeeland gehuldigd met een dankbetuiging en voor elk een slof met 100 sigaretten. Rechts R.W. van de Ven, daarnaast Ramakers, Jansen en van Hemert.   Met de F27 naar de weapon-meets


Van dit gezelschap uit ca. 1961 zijn slechts 2 namen overgeleverd. Staand 3e v rechts R.W. van de Ven, staand 2e v rechts W.P.H. Zaeijen


Opgelijnde F84 Thunderstreak TA-22. Op de achtergrond mogelijk de kerktoren van het dorpje Mill.

VOLKEL JAREN 70

   
 
     7e Airtac, Jever, 1968
 
De Peeljager 22e jg. mei 1974: De allerbeste B&E loadingcrew #11 met 98 punten: Van de Berg, Drachman, Krabbedam, Van de Ven.
     
     
 8e Airtac, Nörvenich: R.W. v.d.Ven bij RBD/F104    8e Airtac, Nörvenich
   
 8e Airtac, Nörvenich    8e Airtac, Nörvenich
 
USAF F4 Phantom tijdens weapons-meet Hahn AFB(1966)   Pose R.W. van de Ven bij F4 Phantom tijdens weapons-meet Hahn AFB (1966)
 
Mei 1970: Crew #12 (312 squadron). Zittend links R.W. van de Ven    
 
Inschieten F104G    
 
    servicen v.e. Duitse F104G (1983)
 
Okt. 1974: Bezoek Mirages F1. Het bezoek vond plaats in het kader van de opvolging van de F104, waaraan de F1 meedeed, naast o.a. de Saab Viggen en de F16 en F17   Okt. 1974: Mirages F1 op de lijn. Op de achtergrond de markante zendtoren t.b.v. het Amerikaanse detachement die tientallen jaren de skyline vormde.
Omstreeks 1972: de "Starhunter": Night result of the "Love" between Mummy Hunt and Daddy Star.
       
R.W. van de Ven:  "pennen trekken" aan de kop van de baan   D-8282 kan vertrekken